Utvecklaren Polyphony Digital gör fansen besvikna på deras efterlängtade Gran Turismo 7.
Ett av de mest efterlängtade spelen till den nya spelkonsolen PlayStation 5 är flaggskeppstiteln Gran Turismo 7, som i över ett decennium har bjudit på realistiska biltävlingar och makalös grafik — och nu mer än någonsin tidigare.
Tyvärr verkar det som att Sony och Polyphony Digital snubblar på mållinjen genom makalöst dålig hantering sedan lanseringen av spelseriens senaste upplaga.
Uppdatering ändrade belöningar
Efter att de professionella recensionerna av Gran Turismo 7 hade publicerats skickade Polyphony Digital ut en uppdatering till spelet som gjorde två saker:
- aktiverade mikrotransaktioner för att man skulle kunna köpa bilar och banor utan att behöva spela för att nå dem
- minskade de poäng som spelaren kan tjäna i spelet för att köpa nya bilar och få tillgång till nya banor
Detta innebär i praktiken att de recensioner som finns att läsa om spelet — som publicerades innan den här uppdateringen släpptes — inte är sanningsenliga om hur väl spelet är balanserat överhuvudtaget.
De spelare som är fast benägna att klara av spelet på riktigt och inte betala för att komma framåt i spelet har alltså fått en betydligt försämrad upplevelse när de spelar Gran Turismo 7 jämfört med tidigare.
Mikrotransaktioner måste bort
Det är ingenting annat än tragiskt att Sony kan låta en flaggskeppstitel förstöras på det sättet som mikrotransaktioner innebär. Att köpa ett fysiskt spel för 800-900 kr ska innebära att man får hela spelet, och att man ska kunna spela hela spelet utan hinder — utan att bli påhoppad om att betala ännu mer pengar bara för att komma framåt.
Utvecklingen med mikrotransaktioner i spel från stora spelstudios måste bort — allt annat är ett hån mot de som köpt spelet.
Kommentarer
Inga kommentarer ännu.